Összegzés Melbourne előtt !

2016 Formula 1-es téli tesztek, háló, új időmérő...

Vajon a Ferrari megfogja végre a Mercedest, vagy esetleg új trónkövetelőt üdvözölhetünk 2016-ban ?

image1_img_640_medium.jpg

Hát akkor vágjunk is bele. 2016. február 22.-én vette kezdetét az ide Formula 1-es szezon. A legfontosabb változás a tesztekkel kapcsolatban az volt, hogy 3 téli teszt helyett idén csak 2 tesztet bonyolítottak le. Ez azt jelentette a hogy mind azt a munkát amit eddig 12 nap alatt hajtottak végre a csapatok, most 8 nap alatt kellett megtenniük.

Azonban a nézők számára is hozott újdonságot a téli teszt, illetve a téli időszak. A Ferrari kipróbálta az új fejvédőrendszert, ami léggé megosztja a mezőny és a szurkolók véleményét, illetve új gumiszabályok mellett idén Ausztráliában debütál az új időmérő rendszer, de ezekről később...

Na de nézzük is a csapatokat. Kezdjük talán a tavalyi konstruktőrbajnok csapattal !

Mercedes:

A tavalyi bajnok alakulat nem nyúlt extrém megoldásokhoz (egyenlőre) !

mercedes-formula-one_3420152.jpg

Az autó alapja nem változott. A csapat maradt a rövid orrkúpnál, az oldaldobozok kisebbek lettek, és lejjebb kerültek, még a pilóta feje felett megnyújtották a légbeömlőnyílást. A hátsó szárny kialakítása is változott minimálisan, de ha nem tesszük mellé a tavalyi autót, avatatlan szem nem venné észre a különbségeket. Ugyan külsőre nem, azonban a Mercedes főnökei szerint az autó rengeteget fejlődött, mint aerodinamikailag, mint a hajtáslánc terén. A fő cél a technikai megbízhatóság fejlesztése volt.

Sajnos az állításuk beigazolódni látszik. Az első tesztnapon Hamilton kapta meg a vadonatúj gépet, és több mint 150 kört tett bele a W07-be. A pálya 4.655 km hosszú. Kis matek után kijön, hogy nagyjából 700 km-t tett meg az autó, csak az első napon, még a többiek 100 kör fölé sem tudtak menni.

A második napon az is kiderült, hogy ezt feszített tempót fizikailag elég nehezen bírják majd a pilóták, így a Mercedes átállt a félnapozásra. A nap első felében Rosbergé volt az autó, a másodikban Hamiltoné, majd következő nap fordítva.

Amennyiben kilehetne osztani az altatóbajnok címet a tesztek alatt, akkor azt szintén a Mercedes kapná meg. Az egész tesztsorozat alatt szinte csak a közepes keveréket használták. Talán 1, vagy 2 alkalom volt amikor a lágy keverék került fel az autóra. Ebből azt lehet leszűrni hogy eszük ágában sem volt időmérős köröket menni, hanem inkább a versenyszimulációkat végezték.

Az autó mindössze 1x állt meg a pályán. Az utolsó napon volt valami kisebb gikszer a váltóval, amit másfél óra szerelés után, váltócsere nélkül tudtak orvosolni és az autó már futott is tovább.

Ha ez még nem lenne elég, a Mercedes kipróbálta vadonatúj, S-csatornás szárnyát, ami extrém újítás lenne. Sajnos csak lenne, mert a törésteszten ugyan átment a szárny, de a Mercedes saját mérései szerint a technikai átvétel során megbukna az eszköz a szárny hajlékonysága miatt. A működési elve az lenne, hogy ami levegő áramlik az orrkúp alatt azt egy csatornán a pilóta lába előtt felvezetnék a pilóta feje elé, ezzel segítve az autó és a pilóta feje körüli levegőáramlásokat. Arról információ nincs, hogy az eszköz mennyire volt hatékony, de szerintem látni fogjuk idén ezt a megoldást versenyhétvégén.

Egy szónak is száz a vége. Abban biztosak lehetünk, hogy a Mercedes idén sem a mezőny végén fog harcolni és abszolút bajnokesélyes autót raktak össze a németek.

Ferrari:

20160222forma1-sebastian-vettel-ferrari-teszt.jpg

Az ébredő erő. Talán ez a hasonlat illik a legjobban az ide Ferrarira. A tél folyamán nem olvastam mást csak azt, hogy

"A Ferrari feltámad végre feltámad !"

"Idén megszorongathatják a Mercedest ?"

"Hatalmas innovációval készülhet a Ferrari !?"

Amíg el nem kezdődtek a tesztek én úgy voltam vele, hogy ugyan már, ebből semmi nem lesz, most mégis azt mondom, lehet megérkeztek oda ahova kell. 

Az autó a Mercedesszel ellentétben sokat változott. Új rövid orrkúp, oldaldobozok, hátsószárny, na meg persze a vadi új Ferrari erőforrás. Ettől várják Marenelloban a csodát, és talán nem is hiába. A legtöbb tesztnapot megnyerték, igaz ők használták a lágy abroncsokat is gazdagon, beleértve a extrém lágy gumikat, amiket idéntől gyárt a Pirelli. 

Kiegyensúlyozottak voltak. Az egykörös tempóval sem volt gond, de ugye ez még nem teljesen mérvadó, mivel nem láttuk a Mercedes mit is tud. Akár csak egy körön, hosszú távon is jól futott a gép, már amikor futott, mert sajnos volt nem is egy eset, amikor megállt az autó, de mindent összegezve az előrelépés megkérdőjelezhetetlen.

A Ferrari emellett elmondhatja magáról, hogy ők próbálták ki először a "háló"-nak nevezett rendszert, ami a pilóta fejét hivatott megóvni egy baleset esetén.

Vettel és Räikkönen is pozitívan nyilatkozott az autóról és egyértelmű cél, hogy idén megszorongassák a Mercedest.

Sok sikert neki !

McLaren - Honda:

Egy év szenvedés után megvan a kiút !?

vandoorne-mclaren-mp4-30-austria-test_3318105.jpg

Ha a szenvedésnek nincs is vége, de legalább kezdik látni a fényt az alagút végén. Totális meglepetés csapat számomra, és nem azért mert hipersebességgel közlekedtek, hanem mert egyáltalán közlekedtek végre rendesen. Volt megállás a pályán persze, de már az bizakodásra ad okot, hogy az első nap több km-t tett meg az autó, mint a tavalyi teszten összesen.

A tavalyi autó evolúciója az idei gép egyértelműen. A legnagyobb előrelépés a motor terén látható. A cél számukra a Q3-ba való bejutás, ami szerintem elérhető cél. A teszt első napjaiban egy régebbi motort használt a gárda, majd a teszt második felén jött az új egység, és Button illetve Alonso is el volt ragadtatva. 

A videókon még azért elég érdekesen hörgő hangot ad az autó, de legalább megy. Általában a középmezőnyben tanyázott a csapat, és volt nap amikor 100 kör fölött teljesített az autó.

Kíváncsian várom mire lesznek képesek idén !

Red Bull:

daniel-ricciardo-red-bull-racing-rb12.jpg

Tipikusan az a csapat akivel nem tudok dűlőre jutni, hogy hova tegyem őket.

TAG Heuer vagy Renault olyan mindegy. Ha nem sikerül a jó szereplés az egyértelműen a motornak lesz köszönhető, hiszen a Red Bull készíti a legjobb aerodinamikával rendelkező autókat. Még azt is megkockáztatom, hogy a Mercedesnél is jobb leszorító erővel rendelkeznek, csak hát a motor.

A teszteken ott voltak az elejében, de nem a Ferrari és a Mercedes lesz az ellenfelük, hanem inkább a Williams.

Az Infiniti távozásával kicsit változott az autó festése. Az orrkúp hasonló a tavalyihoz, az autó egyszerű és letisztult.

Williams - Mercedes:

image31_img_640_medium.jpg

Tőlük 2014 után azt vártam, hogy majd megfoghatják a Mercedest, erre beérte, majd lehagyta őket a Ferrari, és hogy most hol vannak, azt nem tudom megmondani.

Nagy tempót nem mutattak, csak lőtávolban voltak. Az 5.-6. tesztnapon ugyan villantak, és a 6. napon nyertek is, valahogy mégsem érzem bennük azt az átütő erőt, meg akaratot amit a Ferrariban vagy a Mercedesben.

Az autó megbízhatóságára nem lehet panasz, elvégre egy Mercedes erőforrás hajtja.

Most vagy nagyon megkajáltattak mindenkit a mezőnyből, vagy én nem tudom... Kíváncsian várom őket is hogy mit tudnak.

És akkor most jöjjenek az úgymond "kis" csapatok:

Renault:

image11_img_640_medium.jpg

2016 az új csapatok éve. Pontosabban egy új csapat és egy régi csapat visszatérésének éve. A Renault csatlakozott, mint gyári alakulat, akik a Lotust vették meg. Az autót Kevin Magnussen és Jolyon Palmer fogja vezetni. Sokáig úgy volt, hogy Maldonado, Palmer lesz a felállás, de végül a venezuelainak távoznia kellett a csapatból.

És az autó. Ahogy kivonultak úgy is jönnek vissza. A festés maradt a fekete-sárga, és sajnos a tempójuk is hasonló mint a kivonulásukkor. A tesztek alatt sokszor állt meg az autó, és amikor ment akkor még az újon Haas csapat autója is előttük volt. Persze ez az első évük újra itt a Formula 1-ben, szóval kell nekik is az idő, akár csak a McLaren - Hondának.

Toro Rosso:

tororosso_str11.jpg

Új motor. Ez a legfontosabb tudnivaló a csapatról. Tavaly sokan mondták, hogy a Toro Rosso akár az elejében is harcolhatna annyira jó karosszériával rendelkezik az, de sajnos a Renault erőforrás visszatartja a csapatot. 

Na ennek idén vége, ugyan is a Toro Rosso megkapta a Ferrari tavalyi erőforrását. Nagyot nem mutattak, tőlük nem is ezt vártuk, de az biztos, hogy a középmezőnyben megfogják állni a helyüket. A megbízhatóság terén még van hová fejlődniük, de persze ebben nagy részt a motorszállító váltás is szerepet játszik. 

Haas F1:

haas-f1-ap-876.jpg

Újonc csapat, Ferrari hátszéllel, aminek az az eredmény, hogyha nincs fékhiba, vagy leszakadó szárny, vagy bármiféle műszaki gond, akkor akár a Toro Rossoval is tudnak harcolni, vagy még akár többre is képesek.

Grosjean és Gutierrez tökéletes lehet a csapat számára, mivel Grosjean tapasztalt pilóta, és már a Lotusban is jól teljesített, Gutierrez pedig a Ferrari tesztpilótája, így ő is hasznos információkkal láthatja el a csapatot.

Az autónak vannak gyerekbetegségei, ami nem is csoda, de mindent összevetve sokkal jobban kezdik meg pályafutásukat, mint a Manor, vagy a Caterham.

Sauber és Manor:

Ők annyira együtt vannak érzésem szerint, hogy őket nem bontom külön, illetve róluk hallottam a legkevesebbet.

xpb_790034_hires-941x529.jpg xpb_791759_hires.jpg

 

A Manor együttműködési szerződést kötött a Mercedessel, előre is léptek, csak azt nem tudom hova, míg a Sauber volt a legnehezebb helyzetben, hiszen autójuk csak a második teszthétre készült el.

Az első teszthéten a tavalyi specifikációjú autó rótta a köröket a pályán. Őket tenném a Toro Rosso - Haas F1 párosa mögé.

Ezzel le is zárnám a csapatok eredményeit és térjünk át a "háló" nevezetű biztonsági rendszerre.

image2_img_640_medium.jpg

A rendszer egy félig zárt cockpitet eredményez, mely a fejsérülések elkerülését hivatott szolgálni. A képen látható eszköz egy prototípus, és kb. 6 kg-ot nyom, mivel acélból készült. A végleges változat valószínűleg sokkal könnyebb lesz. Räikönnen azt mondta, hogy a kilátásban szerinte egyáltalán nem akadályozzta, de azért azt sem mondta, hogy kellene neki ez az eszköz.

Hamilton egyenesen ellenzi a dolgot, és azt nyilatkozta, hogy ha kötelező lesz használni, ő akkor sem fogja, míg Vettel azt mondta, hogy ha életet ment egyáltalán nem érdekli, hogy néz ki.

A Red Bull csapatfőnökének Christian Hornernek sem tetszik a megoldás, ezért saját megoldást próbálnak majd a FIA asztalára letenni.

Véleményem szerint ez még nagyon kiforratlan, és ormótlanná teszi az autót, arról nem is beszélve hogy néz ki egy onboard felvétel vele. Persze védeni kell az ember fejét, amivel teljesen egyetértek, de ha tényleg akarnak valamit készíteni, akkor az legyen inkább egy teljesen zárt rendszer, mint az LMP1-ben például, sem mint egy ilyen öszvér.

au1400946.jpg

Aki kíváncsi az onboard felvételre az ide kattintva megtekintheti !

És már csak egy téma maradt mára, az pedig az új időmérő rendszer. Felvetődött, hogy új időmérő lebonyolítást kellene eszközölni, hogy érdekesebbé tegyék a sportot. Na most meglépték. A következő fog történni az időmérőkön.  

A Q1 16 perces lesz és a leglassabb 7 autó fog kiesni, méghozzá úgy, hogy 7 percig körözgethet mindenki. Amikor elérünk a 7. perchez, akkor a leglassabb autó kifog esni. Ezt követően másfél perc után újra búcsúzik a leglassabb autó és így tovább amíg le nem telik a Q1 ideje. 

A Q2 és a Q3 hasonlóan fog lezajlani, annyi különbséggel, hogy a Q2 15 perces lesz és 6 perc után esik ki az első autó, illetve csak 8-an juthatnak tovább. A Q3 14 perces lesz, az első autó 5 perc után áll ki a játékból. A végére csak két pilóta fog maradni és ők fognak megküzdeni a pole pozícióért.

Ez eddig nagyon szépen hangzik, de számomra ez nem időmérő, hanem ahogy a legtöbben írják székfoglalós játék. Sok kérdést is vonz a dolog maga után ! Például a gumigazdálkodás esőben és hasonlók, hiszen ha nem kapnak több esőgumit, mint tavaly, akkor a folyamatos körözgetésben ki lehet készíteni őket annyira, hogy a versenyen esőben 0 tapadásuk legyen, mert hogy a cél a folyamatos körözgetés lenne a pályán. Legalább is ezt szeretné elérni az FIA.

Lehet jó lesz ez az ötlet, de jelenlegi szabályok mellett szerintem nem kivitelezhető. Kíváncsi leszek Ausztráliáig vajon mi fog változni !

Ha tetszett a cikk likeold és szólj hozzá bátran !
Ha van ismerőd, aki  szereti a motorsportot oszd meg vele a posztot, és ne felejtsd el követni az oldalt, hogy értesülj az új bejegyzésekről !

Köszönöm a figyelmet !
További szép napot !

Címkék: 2016, Szabadedzés